maandag 11 mei 2020

Stap-voor-stap uitleg hoe je maskert met plaatjes- èn tekst-stempels




'Maskeren' is het achter elkaar stempelen van stempelafdrukken, waarbij je een gedeelte van een afbeelding afdekt, zodat er geen afbeeldingen door elkaar worden gestempeld.
Dit kan ook wanneer je gebruik maakt van tekststempels.

Vandaag laat ik je met een stap-voor-stap uitleg zien hoe je kunt maskeren met plaatjes- èn tekst-stempels.
De stempels, die ik gebruikt heb, zijn ontworpen door Carla Kamphuis. Er is een koffie-set en een thee-set
Tijdens het stempelen gebruik ik een stempeltool.


Allereerst stempelde ik een koffiemok.
Die koffiemok stempelde ik ook nog op een post-it papiertje.
Die mok knipte ik uit en legde die bovenop de eerste koffiemok.
Door het plak laagje van de post-it blijft het papiertje op zijn plaats. (Je kunt ook een papiertje gebruiken en een stukje craft tape.)




Vervolgens legde ik daarbovenop de stempel van de koffiekan. Ik klapte de stempeltool dicht, waardoor de stempel op de tool vast kwam te zitten.
Toen stempelde ik de koffiekan.





Toen ik de mok van het post-it papiertje weghaalde, waren er geen stempellijnen door de mok, omdat ik die had afgedekt.






Ik maakte ook een masker voor de koffiekan en legde die bovenop de koffiekan.

Daaroverheen legde ik de tekststempel.
Ik klapte de stempeltool dicht, waardoor de stempel op de tool vast kwam te zitten.
Vervolgens stempelde ik de tekst.

Na het stempelen kleurde ik de afbeeldingen in met distress inkt.
De inkt depte ik op een plastic sheet. Daar liet ik een druppeltje water in vallen, waarmee ik met behulp van een waterpenseel kleurde.

Van de stempelafdruk maakte ik de kaart, die je hieronder ziet.



Ik maakte ook nog een kaart met de stempelset van de thee.

Eerst stempelde ik een stukje koek. Daarvan maakte ik ook een masker, dat ik er bovenop legde.

Daaroverheen legde ik de stempel met de tekst.
Ik klapte de stempeltool dicht, waardoor de stempel op de tool vast kwam te zitten.





Ik verwijderde het masker van het koekje.
Daarna stempelde ik het theeglas, het theezakje en het koekje.

Ook deze stempelafdruk kleurde ik in met distressinkt.

Ik maakte er de kaart mee, die je hieronder ziet.



 Voor deze kaarten gebruikte ik de volgende materialen:
- stempels: koffie-set en thee-set
- zwarte stempelinkt
- stempeltool
- aquarel karton
- distressinkt: vintage photo, broken china en peeled paint
- waterpenseel
- kraftkaarten
- babyblauw papicolor karton
- zwarte en witte pen
- wit koord

Geen opmerkingen:

Een reactie posten