maandag 9 januari 2017

Stap-voor-stap beschrijving met de stamping tool


Vorige week zat ik te demonstreren met nieuwe producten. Ik liet onder andere zien hoe de nieuwe stempeltool van Leane Creatief werkt.
Meestal liet ik dat zien met de nieuwe tekst stempels van Karin Joan. Er is namelijk ook een stempel bij met bloemen. Door gebruik te maken van de stempeltool kun je een compositie van bloemen in elke hoek herhalen.

Tijdens het maken van de kaart die je hiernaast ziet, heb ik steeds foto's gemaakt. Hierdoor kan ik je in dit blogbericht stap-voor-stap uitleggen hoe ik de kaart maakte en hoe de stempeltool werkt.

Om de compositie in alle hoeken te herhalen, is het handigste als je met een vierkant stuk karton werkt.
Het kartonnetje dat ik gebruikte is 12 x 12 cm.


Plak je kartonnetje met masking tape vast aan de stempeltool. Aan de kant van het rode raster. Leg één van de hoeken tegen een kruispunt van het rode raster.



Ga nu 'bloemschikken' met je stempels. Rangschik de stempels met de stempelkant tegen het papier aan.
Leg de stempels niet te ver uit de hoek, anders overlappen de stempels elkaar bij het draaien. Plak ze dus niet verder dan de helft van de breedte en de helft van de lengte.



Klap de tool dicht en druk een beetje op de stempels.


De stempels plakken nu aan de andere kant van de stempeltool.


Doe stempelinkt op de stempels.


Druk de stempeltool dicht.


Op deze foto kun je zien dat ik niet overal goed gedrukt heb. Maar zolang je papiertje en je stempels nog vast zitten, kun je nog een keer op exact dezelfde plaats stempelen.

Het precies op dezelfde plek kunnen stempelen is één van de voordelen van de stempeltool.


Dit is dan het resultaat.


Draai nu je kartonnetje een kwartslag. Zorg nu dat er een andere hoek van het kartonnetje tegen het kruispunt van het rode raster ligt. (Hetzelfde kruispunt dat je in het begin gebruikte.)


Stempel nu ook deze hoek.


Doe dat ook bij de overige hoeken.


Heb je alle 4 de hoeken gestempeld, dan kun je de stempels van de tool afhalen en eventueel weer wat stempels rangschikken. Weer met de stempelkant tegen het papier.


Klap de stempeltool dicht zodat de stempels vast komen te zetten. Smeer ze in met stempelinkt en druk af.


Doe dat ook in de overige hoeken.


Alle 4 de hoeken zijn gestempeld.


Leg nu de tekst in het midden. Weer met de stempelkant tegen het papier.


Klap de tool dubbel en druk het een beetje aan, zodat de stempel vast blijft zitten.


Doe er stempelinkt op.


Stempelen maar.


De grotere tekststempels uit deze set kun je aanvullen met een toevoeging in een kleiner lettertype.


Stempel ook die tekst.

Doordat je aan de ene kant het kartonnetje recht legt met de rasterlijnen en op de andere kant de stempels evenwijdig aan de lijnen legt, gaan tekststempels altijd recht.


Houd het kartonnetje vast (in de lucht, dus niet op je snijmat) en ga met een sponskwastje langs de randen van het kartonnetje.


Teken met een witte gelpen witte accenten.



Met zo'n wit randje wordt de stempelafdruk wat levendiger.


Teken in alle bloemetjes witte accenten.


Ook langs het woord 'Gewoon' heb ik een wit schaduwrandje getekend.


Teken een witte lijn langs de rand. Als je het, net als ik, uit de hand doet, dan is het mooi om de lijn af en toe te onderbreken met stipjes.  


Plak tenslotte het kaartje op een stuk nachtblauw karton van 12,5 x 12,5 cm en op een witte vierkante kaart.

Ik heb op deze manier meerdere kaartjes gemaakt. Met andere kleuren en met bloemetjes in 3D erop.
Die laat ik jullie in de loop van de week zien. Houd mijn blog in de gaten.

Wil je de stempeltool eens uitproberen?
We gebruiken deze ook tijdens de stempelcursus, die we binnenkort geven.
Hier vind je al onze cursussen.

3 opmerkingen: