maandag 8 mei 2017

Handlettering kaart met cijfersjablonen


Vanmorgen maakte ik deze gehandletterde kaart.

De cijfers tekende ik met behulp van een cijfersjabloon.

Deze cijfersjablonen gebruikten we jaren geleden bij het decoreren van dakpannen.
Herinneren jullie je dat nog?
We plakten servetten op die dakpannen. Misschien ken je nog wel iemand, die er eentje bij de deur heeft hangen.

Deze cijfersjablonen gebruikten we dan om het huisnummer op de dakpan te sjabloneren.

We hadden nog een hele stapel van deze sjablonen liggen tussen de aanbiedingen. (Voor maar € 1,-.)
Ik bedacht dat ik ze wel kon gebruiken bij handlettering.
In dit blogbericht laat ik je zien hoe ik deze kaart maakte.

Eerst tekende ik wat hulplijnen met potlood. Een verticale lijn door het midden van de kaart. En een horizontale lijn iets onder het midden, als hulplijn om de cijfers op te plaatsen.


Toen gebruikte ik het sjabloon om de cijfers te tekenen. De zwarte lijn op het sjabloon legde ik op de horizontale hulplijn.
De 4 heb ik hier op de foto al getekend en het sjabloon heb ik neergelegd om de 0 te tekenen. 


Waar de lijnen onderbroken waren, tekende ik ze verder.


Vervolgens tekende ik een banner...


 ... en een kader op de kaart.


Ik trok de potloodlijnen over met micron pen. En de hulplijnen gumde ik uit.
Daarna ging ik de letters en het kader versieren.


Ik maakte een schaduwrand door het sjabloon iets schuin naar boven te leggen en de lijnen nogmaals te tekenen, zoals ik hier bij de 0 doe.


De cijfers maakte ik zwart en de schaduwrand kreeg schuine streepjes.
Het kader kreeg stipjes. (Nu ik dit blogbericht schrijf, zie ik dat ik een stukje naast de banner vergeten ben.)
De letters van 'Hoera' kregen schuine streepjes tussen de dubbele lijnen.
Ook de banner kreeg streepjes en schaduwrandjes.


Wil je ook leren handletteren?
We geven er ook cursus in. Kijk op onze website voor de beschikbare data.

1 opmerking:

  1. Ja, die sjablonen heb ik ook nog liggen. Goed idee om ze op deze manier te gebruiken!
    Lia xx

    BeantwoordenVerwijderen