maandag 17 augustus 2020

3 kaarten met gehaakte mutsen en sjaals (met een beschrijving)


Gisteren liet ik je al wat kaarten zien met mijn nieuwe knipvellen.
Er is een vel met sneeuwpoppen en een vel met pinguïns.
Daarbij passend heb ik een vel gemaakt met allerlei hoofddeksels.
Je kunt dan kiezen welk hoofddeksel je de sneeuwpop of de pinguïn op geeft.

Het papier van het knipvel met de pinguïn en het knipvel van de sneeuwpop is wat steviger. Daardoor kun je de pinguïn en de sneeuwpop ook een gehaakte of gebreide muts op geven, zoals ik bij de kaarten in dit blogbericht heb gedaan.
Doordat het papier wat steviger is, kreukelt het niet zo snel.



Je kunt voor het haken allerlei kleuren gebruiken.
In de beschrijving hieronder noem ik de kleuren, die ik bij de kaart hiernaast en hieronder heb gebruikt.

Ik haakte met haaknaald 2,5.
De maat van de haaknaald kun je aanpassen, zodat je een passende muts krijgt.

We hebben kleine bolletjes haakkatoen in de webwinkel, die vind je hier.

Hieronder staat het patroon. Je kunt het ook hier aanvragen, dan sturen we het per mail naar je toe. Je kunt het dan makkelijker uitprinten en je kunt het patroon opslaan.

Update: er is inmiddels ook een filmpje waarin ik laat zien hoe je mutsjes en sjaaltjes haakt.


Beschrijving muts:

  1. Begin met groen. Haak 2 lossen. Haak in de 1e losse, die je haakte, 6 vasten. (= 6 vasten)
  2. Haak 2 vasten in elke vaste. (= 12 vasten)
  3. Haak 1 vaste in 1 vaste, haak 3 x (2 vasten in 1 vaste), haak 3 x (1 vaste in 1 vaste), haak 3 x (2 vasten in 1 vaste), haak 2 x (1 vaste in 1 vaste). (= 18 vasten)
  4. Ga verder met rood. Haak 4 x (1 vaste in 1 vaste), haak 1 x (2 vasten in 1 vaste), haak 8 x (1 vaste in 1 vaste), haak 1 x (2 vasten in 1 vaste), haak 4 x (1 vaste in 1 vaste). (= 20 vasten)
  5. Ga verder met wit. Haak 5 x (1 vaste in 1 vaste), haak 1 x (2 vasten in 1 vaste), haak 9 x (1 vaste in 1 vaste), haak 1 x (2 vasten in 1 vaste), haak 4 x (1 vaste in 1 vaste). (= 22 vasten)
  6. Ga verder met groen. Haak 5 x (1 vaste in 1 vaste), haak 1 x (2 vasten in 1 vaste), haak 10 x (1 vaste in 1 vaste), haak 1 x (2 vasten in 1 vaste), haak 5 x (1 vaste in 1 vaste). (= 24 vasten)
  7. Haak 24 x (1 vaste in 1 vaste). (= 24 vasten)
  8. Ga verder met rood. Haak 24 x (1 vaste in 1 vaste). (= 24 vasten)
  9. Draai de muts nu om, zodat toer 1 bovenaan is. Je haakt dus in de tegengestelde richting , als de vorige toer. Haak 1 losse en haak vervolgens in de buitenste lussen 24 x (1 vaste in 1 vaste). (= 24 vasten)

Beschrijving sjaal

Haak voor de sjaal 2 stroken. De ene strook gaat om de hals (deze kun je qua lengte aanpassen, zodat het op de hals past. De andere vouw je dubbel en die schuif je om die van de hals heen. Deze krijgt aan beide uiteindes franjes.
(Ik heb ook geprobeerd om een knoop in de sjaal te leggen, zoals bij een echte sjaal, maar dat werd te dik.)

Stroken:
  1. Haak 12 losse. Sla de eerste losse over en haak dan 11 vasten.
  2. Haak een keerlosse en haak dan 11 vasten.
Franjes:
Je kunt kiezen hoeveel franjes je aan beide uiteindes maakt. Ik heb bij de rood-groen-witte sjaal 2 franjes aan beide uiteindes gemaakt. Bij de andere kaarten zijn dat er 3 aan beide uiteindes.
 Knip voor elk kwastje 2 stukjes van verschillende kleuren haakkatoen af. Vouw het dubbel.
Steek je haaknaald van achteren naar voren door je sjaal. Trek het katoen met de dubbelgevouwen lus een stukje door de sjaal.. Haal de uiteindes van het koord door de ontstane lus en trek ze goed aan. Knip ze op de gewenste lengte af.
Let op! Aan het andere uiteinde van de sjaal komt de achterkant van de sjaal naar voren. Steek daar de haaknaald juist andersom door de sjaal.

Ik plakte de muts met tacky glue om het hoofd. Het hoofd plakte ik met foamtape op de kaart. Ik plakte 2 foamblokjes van 2 mm bovenop elkaar. De sjaal plakte ik ook met tacky glue op de kaart.
Bovenop de muts plakte ik een pompom.
Bij de kaart hieronder gebruikte ik ook nog deze stans met 'fijne feestdagen'.
 



Van de nieuwe vellen en wat dessinvellen maakte ik een leuke aanbieding.
Een pakket met 18 vellen.
Koop je de vellen los, dan kost het € 11,-.
Voor het pakket betaal je maar € 8,95.

In dat pakket zitten:
- 3 vellen met de pinguïn
- 3 vellen met de sneeuwpoppen
- 2 vellen met de hoofddeksels
- 4 bruine stipjes-vellen
- 4 rode stipjes-vellen
- 2 vellen met ijskristallen


Ik had zelf wat restjes katoen gebruikt. Deze bolletjes katoen komen daar het dichtste bij:

white 310
tomato 318
forest green 2150
curry 2211
coffee 385
ocean 295
blue 319

15 opmerkingen:

  1. Wat een ontzettend leuk idee! Dat ga ik zeker onthouden, dankjewel.
    Groetjes uit Alkmaar

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een schitterende kaarten! Super! Helemaal omdat kaarten maken en haken mijn hobby's zijn, dus nu kan ik ze combineren

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Superleuk! En heb de pakketten al binnen hoor 😃👍
    Groetjes Karin uit Alkmaar

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke kaarten ! En die met de gehaakte mutsjes zijn helemaal geweldig! Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze is super leuk gemaakt Marjolein.
    Groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sorry vergeten en dank je wel voor het patroon.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw wat een superleuk idee en prachtig uitgevoerd!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Marjoleine, via pinterest kwam ik op deze site, wat geweldig die sneeuwman met muts en sjaal, verkoop je
    dat pakket nog steeds?

    Groetjes Jannie



    groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Marjoleine, vanochtend mijn bestelling al in huis. Hartelijk dank, ook voor het extraatje wat er bij zat. Ga het vast proberen.
    Vriendelijke groet Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben er al mee bezig haken is gelukt

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Marjolein ik zag deze vandaag op Pinterest wat een leuk idee 😃verkoop je deze pakketten nog?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is nu 15 oktober 2023 en heb nu het pakket gekocht, in tilburg , koepelhal, super leuk, met die mutsjes.

    BeantwoordenVerwijderen