maandag 13 januari 2025
De urban sketch van mam in de krant
zondag 26 januari 2025
Urban sketching in het Spoorwegmuseum
Urban Sketching is het ter plekke schetsen van een omgeving.
Er zijn allerlei ‘urban sketchers’ groepen in Nederland.
Die groepen kun je vinden op Facebook.
Die groepen plannen regelmatig een dag of dagdeel, waarop ze met elkaar gaan tekenen. Ze kiezen een plek in hun omgeving waar ze elkaar dan treffen.
Een paar keer per jaar is er een landelijke tekendag.
Op zo'n dag komen urban sketchers vanuit het hele land (en soms ook wel daarbuiten) bij elkaar. Gisteren was er zo'n dag in het Spoorwegmuseum in Utrecht.
Ik ging er heen, samen met mam, mijn dochter Anna, mijn zus Marianne en wat urban sketchers van de urban sketch groep uit Alkmaar.
Er kwamen wel 350 urban sketchers in het Spoorwegmuseum tekenen.
Het was zo leuk om al die tekenaars tussen de treinen te zien schetsen. Echt een mooie locatie om te tekenen. Er was zoveel te zien en te kiezen om te tekenen!
Ik tekende deze werkstukken.
Ik gebruikte een fudenosuke pen, aquarel papier, een waterpenseel en Ecoline brushpennen.
maandag 12 mei 2025
Urban sketching in Enschede
Urban sketching is het ter plekke vastleggen van een locatie, door middel van een tekening.
Veel urban sketchers spreken via Facebook met elkaar af om ergens samen te tekenen.
Een paar keer per jaar wordt er een landelijke dag georganiseerd.
Eind april was dat in Enschede.
Mijn zus, mam, de buurvrouw en ik gingen er heen. Omdat het in de vakantie van de kinderen viel, plakte ik er met Lukas en de kinderen gelijk een vakantie aan vast.
De urban sketchdag was op een zaterdag.
Maar voor de mensen die vroeg waren, was er op de vrijdag ook nog een schets moment gepland.
In de wijk Roombeek.
De wijk die 25 jaar geleden verwoest werd door de vuurwerkramp.
Ik tekende het Balengebouw.
Vroeger was het gebouw onderdeel van een Textiel fabriek.
Tegenwoordig is het een mediahuis, waarin o.a. Tubantia gevestigd is.
Toen we later die week met de kinderen naar deze plek gingen, zagen we dat er aan de andere kant een grote beschadiging zit van de vuurwerkramp.
Op de foto hiernaast zie je op de hoek van de toren een groot 'raam' op de plaats van die beschadiging.
Het was zeer indrukwekkend om de monumenten te zien en op die plek rond te lopen en te tekenen en
dan nu (omdat het 25 jaar geleden is) al die verhalen van destijds te
horen.
Nadat we getekend hadden gingen we met een gedeelte van de groep uit eten.
Dat was heel gezellig!
De volgende dag was de echte schetsdag. In het centrum van Enschede.
Je mocht zelf weten waar je ging tekenen. Maar er waren ook een aantal posten, waar een challenge en / of demonstratie was. Om ze allemaal te doen, dat lukt niet. Daar is simpelweg te weinig tijd voor.
Ik ging eerst naar de uitleg luisteren over etsen op een tetra-verpakking. Dat is zo'n gladde zilverkleurige binnenkant van een drinkpak.
Een techniek die ik op social media al eens voorbij had zien komen en waar ik nieuwsgierig naar was.
Ik zocht een plekje om een schets in de verpakking te krassen.
Toen die klaar was, ging ik naar de plek terug waar de ets-pers stond, om het af te drukken.
Op de foto hieronder zie je de afdruk en daaronder de schets op de verpakking.
Daarna ging ik naar een volgende challenge. Mensen tekenen.
Dat is toch altijd best wel lastig. Maar we kregen goede tips.
Ik tekende 2 mede schetsers.
De tekening zie je hiernaast.
Daarna had ik noch tijd om Moeke te tekenen. Dat was ook een challenge en daar kon je een prijs mee winnen.
Moeke is het café waar we de dag gestart waren. Als je het café leuk had vastgelegd, kon je kans maken op een kadobon.
Mijn tekening van Moeke was net op tijd klaar.
Je ziet de tekening hieronder.
Anna was al vroeg begonnen met haar tekening van Moeke.
Nouja, tekening... het was meer een collage.
Van de tulpen die er op tafel stonden.
Aan het einde van de dag bleek Anna de 3e prijs gewonnen te hebben!
Het was een fijne schetsdag met heerlijk schetsweer!
En we hebben ook van onze vakantieweek genoten!
Ik gebruikte o.a. aquarel papier, fudenosuke pen, een waterpenseel en Ecoline brushpennen.
zondag 15 december 2024
Urban sketching ‘theatertje’
maandag 5 augustus 2024
Urban Sketching op het Hembrug terrein
Ik maakte 3 schetsen. In dit filmpje zie je een versnelde weergave van het schetsen.
maandag 13 februari 2023
Urban sketching in My Art Book
Mam vindt het heel leuk om buiten te tekenen en schilderen. Ze deed dat heel lang geleden al. Maar tegenwoordig heet dat ‘urban sketching’.
Er zijn allerlei ‘urban sketchers’ groepen in Nederland. Die groepen kun je vinden op Facebook. Die groepen plannen regelmatig een dag of dagdeel, waarop ze met elkaar gaan tekenen. Ze kiezen een plek in hun omgeving waar ze elkaar dan treffen.
Maar mam gaat ook wel eens in haar eentje aan de slag. Het werkstuk dat je hier ziet, maakte ze aan de rand van Abbekerk.
Ze maakte het met Ecoline brushpennen. Het papier is van My Art Book. Dat is een merk dat handige ringmapjes heeft en allerlei soorten papier, wat in die mapjes kan. Je kunt er zelfs bullet journaling pagina’s in doen. Ik heb ook mapjes en papier van My Art Book in de webwinkel.
maandag 18 mei 2026
Kaarten met het knipvel met de tulpentuin
Op mijn social media zie je misschien zo nu en dan wel eens een urban sketch voorbij komen, die ik gemaakt heb.
Vorige jaar was ik in de Poldertuin in Anna Paulowna om daar een urban sketch te maken.
Onlangs maakte ik van die tekening een knipvel.
Ik liet het op creme papier drukken. Zodat je het kunt combineren met de plaatjes van de Fairybells.
Vlak voor het KreaDoe Lentefestival kwam dat vel binnen.
Mam maakte er de kaarten mee, die je in dit blogbericht ziet.
Op de kaart hierboven en hieronder stempelde mam een fietsje erbij. Tegen de stam aan.
- Marjoleine stippen vellen: old green dot 2 en red dot
- Marjoleine tekststroken: rode en groene
- embossingfolder briefkaart
- stans vogeltjes
- stempel fiets, postzegels en poststempel
- stempelinkt: fern green, zwart en sepia
dinsdag 24 juni 2025
Tekst stempels en urban sketches
Laatst gebruikte ik een tekststempel bij het maken van kaarten. Het leek me leuk om de tekststempel ook bij het urban sketchen te gebruiken.
zaterdag 22 februari 2025
Kaarten met tuinafbeeldingen (adventskalender 2024)
zondag 22 juni 2025
Midzomerroute zaterdag 28 juni in Abbekerk
Op
zaterdag 28 juni vindt de Midzomerroute plaats in Abbekerk en Lambertschaag.
Een unieke kans om op ontdekkingsreis te gaan en verborgen parels te ontdekken!
Tijdens deze open huis route stellen verschillende deelnemers hun atelier,
bedrijf of tuin open voor bezoekers. Een dag vol kunst, creativiteit en
gezelligheid voor jong en oud!
U kunt niet alleen rondkijken, maar ook actief meedoen! Zo zijn er verschillende workshops te volgen. En als u toe bent aan ontspanning, kunt u genieten van live muziek. Ook aan de inwendige mens is gedacht, want er zijn heerlijke hapjes en drankjes verkrijgbaar.
Tijdens de route kunt u op uw eigen tempo de verschillende locaties bezoeken en genieten van de sfeer en gezelligheid. Bij de deelnemers ligt een plattegrond klaar, zodat u gemakkelijk uw weg kunt vinden. Bovendien zijn alle deelnemers te herkennen aan vlaggen die duidelijk zichtbaar zijn bij de ingang van de deelnemende locaties. Zo kunt u in één oogopslag zien waar u welkom bent en wat er te ontdekken valt.
Kom je ook?





























